sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Myyttiset supersankarit


Eilen Studiolla oli esitelmöimässä sarjakuvapersoona Otto Sinisalo supersankarielokuvista otsikolla Kumipukuja, nostalgiaa ja rahastusta: Miten sarjakuvafilmatisoinneista tuli Hollywoodin rahasampo? Sinisalo aloitti supersankarisarjakuvien ikonin, Teräsmiehen synnystä 1930-luvulla ja päätyi antamaan uskottavan vastauksen esittämäänsä kysymykseen.

Teräsmies päätyi nopeasti syntynsä jälkeen valkokankaalle. Kyseessä oli uudenlainen "naamiokostaja", jollaiset olivat sarjafilmeinä ja radiokuunnelmina suosittuja. Teräsmies-sarjafilmit olivat osin animoituja, osin näyteltyjä. Animaatioon turvauduttiin kun sankarin piti lentää tai tehdä jotain sellaista mihin muut tehosteet eivät taipuneet.

Aina 1970-luvun lopulle saakka supersankarielokuvat ja tv-sarjat olivat jotenkin camp-henkisiä. 1960-luvulla kolmen tuotantokauden verran tehty Batman (Lepakkomies) on jäänyt lähtemättömästi kaikkien näkijöidensä mieliin. Erikoistehosteita ei uskottavasti pystytty luomaan, käänne tapahtui Star Wars -elokuvien myötä ja sen vanavedessä Teräsmies (Superman) nosti supersankaritkin uudelleen taivaalle.

1980- ja 1990-lukujen mittaan tehtiin koko joukko supersankarielokuvia. Osa menestyi hyvin, elokuvien oheistuotekauppa kävi, mutta pysyvää tekemisperinnettä ei syntynyt. Suurten floppausten jälkeen studiot eivät useampaan vuoteen yrittäneet uutta. Yksi ajan erikoisuus oli Teinimutanttininjakilpikonnat, alkujaan supersankariparodia, joka vietiin televisioon ja elokuvateattereihin ilman huumorin häivää.

Sarjakuvista elokuviin oli siirretty hahmot, ei tarinoita. Lisäksi juonia oli kyhäilty vähän sinne päin. 1990-luvulla suuret sarjakuvalehtikustantamot -- DC ja Marvel -- olivat kuitenkin tulleet riippuvaisiksi elokuvista ja niiden oheistuotteista saatavista lisenssituloista. Sarjakuvamarkkinat olivat mennyttä, Yhdysvalloissa sarjakuvalehdet myyvät kappalemäärinä vähemmän kuin Fingerpori Suomessa, vertasi Sinisalo.

Marvel perustikin oman elokuvayhtiön, sittemmin se joidenkin floppien jälkeen on päätynyt Disney-konsernin osaksi, mutta perustaminen kertoi kustannusyhtiöiden uudesta suuntautumisesta. Sinisalo näytti malliksi Marvel-yhtiöiden toimintakuvauksen. Sarjakuvia ei siinä mainita sanallakaan. Pahimmillaan viime vuosina on julkaistu sarjakuvalehtiä vain siksi, että niiden oikeudet voitaisiin myydä eteenpäin elokuvateollisuudelle. Osin sarjakuvatkin on tehty filmikäsikirjoitus mielessä, esimerkkinä tällaisesta Sinisalo mainitsi Cowboys & Aliens -sarjakuvan.

Kvaakissa on keskusteluketju, jonka nimenä on Ihan kaikki sarjakuvat elokuviksi. Ketju alkaa viestillä, jonka mukaan vuonna 2008 oli tekeillä 84 elokuvaa sarjakuvan pohjalta. Kustantamot ovat muuttuneet hahmolisenssejä myyviksi elokuvateollisuuden alahaaraksi.

Sarjakuvien pohjalta tehtyjen elokuvien määrä on kasvanut. Mutta samalla on kasvanut myös menestysten määrä. Tähän Sinisalo piti syynä kohderyhmän vaihtamista lapsista teini-ikäisiin. Elokuvatekijät ovat myös oppineet jälleen kerran, että elokuvissa on kyse tarinan viemisestä valkokankaalle.

Useimpien supersankarien keskeisin tarina on hahmon synty. Tämä alkuperätarina voidaan kertoa uudelleen ja uudelleen, katsojien kyllästymättä. Kyse on vanhojen antiikin myyttien kaltaisten tarinoiden toistamisesta. Akilleen heikko kohta oli kantapää, Teräsmiehen kryptoniitti.

Supersankarissa kiinnostavinta on heidän inhimilliset puolensa. Kaikkivoimaistenkin on otettava muut huomioon. Batman ei voi unohtaa lapsena näkemäänsä vanhempien murhaa, Hämähäkkimies ei voi antaa itselleen anteeksi uransa alkuvaiheen ylimielisyyttä, jonka seurauksena hänen setänsä, kasvatti-isänsä kuoli. Elokuvien X-Menit allegorioita toiseudesta, vähemmistöön kuulumisesta.

Supersankareiden kautta ollaan päädytty ihmiskunnan alkuhämärien myyttisten tarinoiden rakennusaineiden äärelle. Ne ovat aina aineksina menestystarinoissa.

Tulevista filmatisoinneista Sinisalo kertoi eniten odottavansa Christopher Nolanin heinäkuussa ensi-iltaan tulevaa The Dark Knight Rises -elokuvaa. Filmi on Nolanin kolmas Batman-tuotanto, kaksi edellistä Batman Begins (2005) ja The Dark Knight (2008) ovat molemmat olleet menestyksiä. Elokuvajuliste lupaa, että tulevassa kerrotaan miten legendan taru päättyy. Sinisalo uskoi, että Nolan saisi kertoa sen tahtomallaan tavalla. Saako sankari sovituksen, rauhan?



Ei kommentteja:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset